Algemene Voorwaarden
1. Definities
1.1. In deze algemene voorwaarden worden de volgende definities gehanteerd:
- Bedrijf: MachineMax, gevestigd te Veldzigt 8, 3454PW, de meern, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 80953042, en alle aan haar gelieerde ondernemingen.
- Klant: Elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die een overeenkomst aangaat met het Bedrijf voor de aankoop van koffiemachines of iets dat te maken heeft met koffiemachines.
- Koffiemachine: Een machine die wordt gebruikt voor het zetten van koffie, inclusief maar niet beperkt tot espressomachines, filterkoffiemachines, en koffiezetapparaten.
- Overeenkomst: Elke overeenkomst tussen het Bedrijf en de Klant met betrekking tot de verkoop en aankoop van koffiemachines.
2. Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten en leveringen van het Bedrijf, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien deze schriftelijk zijn overeengekomen tussen het Bedrijf en de Klant.
3. Aanbiedingen en Overeenkomsten
3.1. Alle aanbiedingen en offertes van het Bedrijf zijn vrijblijvend en geldig gedurende de daarin vermelde termijn.
3.2. Een Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Klant akkoord gaat met de aanbieding of offerte van het Bedrijf, of op het moment dat het Bedrijf een order van de Klant accepteert.
3.3. Het Bedrijf behoudt zich het recht voor om een aanbieding of order te weigeren of om aanvullende voorwaarden te stellen aan de acceptatie van een order.
4. Prijzen en Betaling
4.1. Alle prijzen zijn vermeld in Euro's en zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
4.2. Betaling dient te geschieden binnen de termijn zoals vermeld op de factuur, zonder enige korting of verrekening.
4.3. Bij niet-tijdige betaling is de Klant van rechtswege in verzuim, zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist. Het Bedrijf is gerechtigd om vanaf de vervaldatum van de factuur een rente in rekening te brengen conform de wettelijke rente.
5. Levering
5.1. Levering van de koffiemachines geschiedt op het door de Klant opgegeven adres.
5.2. Het risico van verlies of beschadiging van de koffiemachines gaat over op de Klant op het moment van levering.
5.3. Het Bedrijf behoudt zich het recht voor om de levering op te schorten indien de Klant niet voldoet aan zijn betalingsverplichtingen of indien er andere omstandigheden zijn die naar het oordeel van het Bedrijf een reden vormen om de levering op te schorten.
6. Garantie
6.1. Het Bedrijf biedt een garantieperiode van 12 maanden op de door haar verkochte koffiemachines, tenzij anders vermeld.
6.2. De garantie dekt enkel fabricagefouten en geldt niet voor schade als gevolg van onjuist gebruik, te weinig onderhoud, onjuiste installatie, of normale slijtage.
6.2.A De garantie dekt normaal gebruik van het gekozen product. Dus een machine geschikt voor consumenten gebruik kan wel worden ingezet voor zakelijk gebruik, maar daar wordt dan een andere garantie op verleend. "Je kunt niet een verhuisbedrijf runnen met een stationwagen", zo kun je ook niet een drukke onderneming of cafe of bistro runnen met een koffiemachine die geschikt is voor thuis gebruik tot 15 kopjes per dag. Als de onderneming niet meer dan 15 kopjes per dag zet wil dit niet perse zeggen dat het dan wel geschikt is. Thuisgebruik door 1 of 2 personen is natuurlijk heel anders dan zakelijk gebruik door 15 mensen die 1 kopje tijdens hun bezoek drinken. De werking van de machine of het bijvullen of het vervangen van de zetgroep zijn handigheidjes die bij thuisgebruik aangeleerd worden waardoor de klachten van de machine vele malen lager zijn dan op het werk. Wanneer de machine zakelijk wordt gebruikt, dan is een kwart van de garantie termijn van toepassing. Hebben wij aangegeven dat de garantie 1 jaar is. En de machine wordt zakelijk gebruikt, dan is de garantie aangepast naar 3 maanden!
6.3. De Klant dient eventuele gebreken of klachten binnen een redelijke termijn na ontdekking schriftelijk te melden aan het Bedrijf. Redelijk is niet langer dan 14 dagen.
7. Retourneren
7.1. De Klant heeft het recht om de gekochte koffiemachines binnen een termijn van 14 dagen na levering te retourneren, mits de koffiemachines in ongebruikte en onbeschadigde staat verkeren.
7.2. Retourzendingen dienen vooraf schriftelijk te worden gemeld aan het Bedrijf, met vermelding van de reden van retournering.
7.3. De kosten en risico's van retourzendingen zijn voor rekening van de Klant, tenzij anders overeengekomen.
7.4. Als de machine gewoon gebruikt is in de periode na ontvangst en tot retourneren, dan wordt de machine teruggenomen met een restocking fee van 15%. Wij hebben immers als taak om de machines weer compleet te maken, verkoop klaar, reiniging en poets werk wordt gedaan en dit kan helaas niet kosteloos.
7.5. Transportkosten kunnen alleen voor onze rekening komen wanneer de machine een onvoorziene klacht heeft binnen de eerste twee weken na ontvangst. De klacht moet dan niet normaliter of via een gebruiksaanwijzing op te lossen zijn door de klant zelf. Dus goed kijken met een lampje, probeer te ontkalken, lees de gebruiksaanwijzing en probeer eerst zelf even de klacht op te lossen. Als wij de 'niet goed werkende koffiemachine' zonder een schroevendraaier aan te raken goed kunnen laten functioneren dan zijn alle daarbij komende kosten niet voor MAchine max, maar voor de koper. Verzendkosten in het bijzonder zijn niet onderdeel van de garantie na de eerste twee weken van ontvangst. Verder geldt voor de eigenaar van de koffiemachine die het retour stuurt de verantwoordelijk om het zo in te pakken dat de post bedrijven het niet kunnen beschadigen tijdens normaal vervoer. Los en onbeschermd in een verhuisdoos plaatsen en met een plakbandje de doos dichtplakken zal vaak resulteren in schade. Ook hierbij geldt dan de restocking fee van 15% plus eventuele bijkomende kosten om de machine weer in orde te maken, tenzij de machine total loss is na de zending dan wordt er geen refund of terugbetaling gedaan. Pak het goed in in andere woorden.
8. Aansprakelijkheid
8.1. Het Bedrijf is niet aansprakelijk voor enige schade, direct of indirect, die voortvloeit uit of verband houdt met het gebruik van de koffiemachines, tenzij sprake is van opzet of grove nalatigheid aan de zijde van het Bedrijf.
8.2. De aansprakelijkheid van het Bedrijf is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat door de verzekering van het Bedrijf wordt uitgekeerd.
9. Overmacht
9.1. Het Bedrijf is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht.
10. Toepasselijk recht en geschillen
10.1. Op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten en leveringen van het Bedrijf is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
10.2. Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met aanbiedingen, offertes, overeenkomsten en leveringen van het Bedrijf zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Utrecht.
11. Slotbepalingen
11.1. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar is, blijven de overige bepalingen van kracht. Het Bedrijf zal in dat geval de nietige of vernietigbare bepaling vervangen door een nieuwe bepaling die zoveel mogelijk de strekking van de oorspronkelijke bepaling benadert.
11.2. Deze algemene voorwaarden kunnen te allen tijde door het Bedrijf worden gewijzigd. Gewijzigde voorwaarden zijn van toepassing op alle nieuwe overeenkomsten die na de wijziging worden gesloten.